Zamknij

Zrzutka na ostatniego autosana

08:30, 02.12.2019 | E.K
REKLAMA
Skomentuj

Na portalu zrzutka.pl trwa zbiórka, dzięki której jest szansa na ocalenie od zezłomowania leciwego autobusu. – Jeździł po naszych ulicach od 1999 roku. Co ciekawe, od początku był w Chojnicach. Przyjechał tu prosto z fabryki – mówi Jordan Rolbiecki. Zdaniem miłośników motoryzacji warto go zachować, bo to kawał historii.

Chodzi o autosan H9, który woził pasażerów wielu PKS-ów, również chojnickiego. „Autobusy te przez wiele lat w różnych odmianach woziły mieszkańców Chojnic i okolic po regionie, jak również Polsce. W lokalnym MZK autobusy te już dawno zniknęły z taboru, natomiast w PKS dzielnie służyły dalej. Jednak również u tego przewoźnika stały się konstrukcją przestarzałą. Zastępowane przez nowsze jednostki powoli znikały z ulic” – piszą inicjatorzy akcji na portalu zrzutka.pl. Gdy w taborze chojnickiego PKS-u został ostatni egzemplarz, który miał zostać zezłomowany, postanowili zapytać o możliwość przejęcia go przez Chojnickie Muzeum Motoryzacji i Techniki.
Mobilna wystawa
– Napisałem nawet stosowne pismo z pytaniem, czy PKS nie mógłby nam go bezpłatnie przekazać na przykład w formie darowizny. Niestety, nie ma takiej możliwości. Rozumiem to, każde przedsiębiorstwo musi przecież dbać o finanse. Przedstawiciele firmy zgodzili się jednak, byśmy wykupili pojazd za taką samą kwotę, jaką otrzymaliby w stacji demontażu. Zresztą akcja bardzo im się podoba – mówi Jordan Rolbiecki z Automobilklubu Chojnickiego.
Autosan H9-21 miałby trafić do Chojnickiego Muzeum Motoryzacji i Techniki jako zabytek. Jednostka na razie nie ma siedziby. Miłośnicy motoryzacji zapewniają, że mają za to dużo pomysłów na użytkowanie oryginalnego pojazdu. – Mógłby być wykorzystywany nie tylko jako eksponat, ale także jako miejsce okolicznościowych wystaw. Ponieważ jest możliwość demontażu siedzeń, można byłoby w nim organizować mobilne ekspozycje zbiorów muzeum – mówi z entuzjazmem Rolbiecki. Zapewnia, że w gronie członków Automobilklubu są i tacy, którzy mają prawo jazdy kategorii D. Siedzenia w każdej chwili mogłyby wrócić na swoje miejsce, a autosan woziłby uczestników imprez czy akcji.
Musi się udać
Zbiórka trwa na portalu zrzutka.pl (link TU). Wciąż jednak sporo brakuje. – Cieszymy się z każdej złotówki – zapewnia Jordan Rolbiecki. – Jesteśmy też otwarci na współpracę z większymi sponsorami. Mogą liczyć na dyplom i na przykład pamiątkową tabliczkę w środku pojazdu.
Jeśli uda się uzbierać tylko część kwoty, to środki mają zostać przeznaczone na konserwację obecnych zbiorów. Takiego scenariusza Rolbiecki w ogóle jednak nie rozważa. – Ten autobus to kawał historii. Od początku był w chojnickim PKS-ie, przyjechał tu prosto z fabryki. Niejedna osoba wspomina go z sentymentem – tłumaczy. – Liczymy na to, że kolejne osoby dowiedzą się o akcji i będą chciały dołożyć grosik. To po prostu musi się udać!
 

Autosan H9 – seria autobusów lokalnych i międzymiastowych klasy midi produkowanych w latach 1973-2002 w Sanoku. Nieliczne egzemplarze produkowano jeszcze do 2006 roku. Autobus zdobył dużą popularność na rodzimym rynku, szczególnie wśród przedsiębiorstw PKS. Wpłynęła na to prosta i trwała konstrukcja odporna na złą jakość polskich dróg, łatwość napraw i serwisu oraz niska cena. Model H9-21 był odmianą międzymiastową, charakteryzował się m.in. wydłużonym oraz podwyższonym nadwoziem. Był dostosowany do przewozu 51 pasażerów, z czego 39 na miejscach siedzących. (źródło: Wikipedia)

Na zdjęciu: Wielu mieszkańców z sentymentem wspomina autobus, którym przed laty dojeżdżali do szkoły lub pracy.

fot. arch. Jordana Rolbieckiego

Materiał archiwalny. Artykuł ukazał się w „Czasie Chojnic” 21 listopada 2019, nr 47/908
 

REKLAMA

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© czas.tygodnik.pl | Prawa zastrzeżone