Zamknij

Zapotrzebowanie kaloryczne - czym jest i jak je prawidłowo obliczyć?

10:51, 01.06.2022 | artykuł sponsorowany

W codziennym życiu często spotykamy się ze słowem "kalorie". Odwracając opakowania ulubionych produktów możemy w przygotowanej tabeli zerknąć na odpowiednią sekcję i zapoznać się z informacjami dotyczącymi kalorii. Kolejne informacje na temat kalorii napotykamy na billboardach, szczególnie tych przy stoiskach ze zdrową żywnością, ale nierzadko też w fast-foodach, telewizji czy internecie. Ale czym w ogóle są kalorie? Podstawową wiedzę o nich każdy z nas wyniósł już z lekcji biologii w szkole podstawowej. Kaloria historycznie była określana jako jednostka ciepła, jednak w miarę upływu czasu stała się ona powszechnie znaną jednostką energii. Wiemy, że produkty, które spożywamy dostarczają nam określone ilości kalorii, czyli energii, którą potem jesteśmy w stanie zużyć podczas codziennych aktywności.  

 

Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne?

Wiemy już, że każdy produkt ma swoją określoną liczbę kalorii na 100g. Wiemy też, obserwując chociażby telewizję czy internet, że są grupy produktów o skrajnie dużej lub skrajnie małej liczbie kalorii, dlatego też jedne z nich rekomendowane są np. dla osób, którym zależy na zrzuceniu wagi. Każdy człowiek posiada tak zwane zapotrzebowanie kaloryczne, które powinien wypełnić w ciągu dnia tak, aby wszystkie jego czynności życiowe mogły działać nieprzerwanie. Zapotrzebowaniem kalorycznym nazywamy więc ilość kalorii, czyli ilość energii jaką powinien przyswoić dany człowiek w ciągu dnia, aby mógł prawidłowo funkcjonować. Zapotrzebowanie na konkretną ilość energii zależy od wielu czynników - podstawowe z nich to oczywiście: płeć, wiek, wzrost i waga. Oprócz tych fizycznych uwarunkowań pod uwagę bierzemy również: codzienną aktywność fizyczną, rodzaj wykonywanej pracy czy występujące choroby.

 

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

W internecie istnieje ogólnodostępny kalkulator kalorii, który pozwala określić jakie zapotrzebowanie kaloryczne posiada dana jednostka. W wyświetlanym formularzu należy wypełnić podstawowe dane, a kalkulator wskaże nam proponowaną ilość kalorii potrzebnych do spożycia w ciągu dnia. Jeśli jednak chcemy posłużyć się samodzielnymi wyliczeniami to mamy do dyspozycji wzór pozwalający określić zapotrzebowanie kaloryczne dla obydwu płci.

 

Wzór dla mężczyzn: [A] = 66,5 + (13,7 x WAGA) + (5 x WZROST) – (6,8 x WIEK)

Wzór dla kobiet: [A] = 655 + (9,6 x WAGA) + (1,85 x WZROST) – (4,7 x WIEK)

 

Po co obliczamy zapotrzebowanie kaloryczne? Powodów może być co najmniej kilka. Podstawowym czynnikiem jest chęć posiadania wiedzy na temat naszego organizmu. Warto wiedzieć jakie jest nasze zapotrzebowanie energetyczne i w miarę możliwości wypełniać nasz jadłospis posiłkami, które zapewniają dostarczenie wszystkich składników odżywczych i mikroelementów potrzebnych do funkcjonowania organizmu. Kolejne dwa powody wiążą się bezpośrednio z chęcią poprawy zdrowia oraz kondycji czy wyglądu sylwetki - dzięki obliczeniu podstawowego zapotrzebowania możemy łatwo wyliczyć ile kalorii potrzebujemy dostarczać, aby chudnąć lub tyć - dzięki czemu te dwa procesy mogą przebiegać zdecydowanie sprawniej i pod większą kontrolą wykonującego. 

 

Dieta pudełkowa - przestrzegaj dziennego limitu kalorii łatwo i przyjemnie

W momencie, gdy poznamy już nasze zapotrzebowanie na energię w ciągu dnia warto wprowadzić w życie proces dostarczania odpowiedniej liczby kalorii, co pozwoli na osiąganie spektakularnych efektów, o których zawsze marzyliśmy. Z pomocą może przyjść każdemu bardzo popularna w ostatnich latach dieta pudełkowa. Taka forma diety jest idealna dla ludzi XXI wieku, często zabieganych, zapracowanych i nie posiadających czasu na proces gotowania. Catering dietetyczny, jaki zapewnia np. Pogotowie Dietetyczne bierze pod uwagę potrzeby konkretnej osoby i przygotowuje dietę skrojoną pod personalne wymagania. Dzięki temu mamy pewność, że przygotowane posiłki dostarczą nam wszelkie niezbędne składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy, a dodatkowo dzięki precyzyjnie obliczonemu wskaźnikowi zapotrzebowania kalorycznego dostarczą one odpowiednią ilość kalorii, po to aby efektywnie osiągać cele związane ze zmianą sylwetki, poprawą zdrowia i kondycji. Warto już dziś wdrożyć zmiany do swojego życia rozpoczynając od skupienia się na diecie bo jak wiadomo, jesteśmy tym co jemy. 

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%