Zamknij

Jakie witaminy powinno się spożywać przez cały rok?

13.02, 09.08.2022 materiał partnera Aktualizacja: 13.04, 09.08.2022

Witaminy to składniki odżywcze, które odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Bez nich nie dałoby się funkcjonować. Problem w tym, że nasze ciało nie syntetyzuje tych substancji (z niewielkimi wyjątkami) samodzielnie. Dlatego trzeba je sobie dostarczać z zewnątrz. Zastanawiasz się, jakie witaminy powinno się spożywać przez cały rok oraz w jakiej postaci? Wyjaśniamy.

Jakie witaminy są kluczowe dla zdrowia?

Lista witamin niezbędnych do prawidłowego działania ciała oraz umysłu jest stosunkowo długa. Znajdują się na niej substancje rozpuszczalne w wodzie oraz tłuszczu. Oto te najważniejsze, o których prawidłową ilość warto szczególnie zadbać.

Witamina A

Witamina A wspomaga m.in. utrzymanie prawidłowego widzenia, zdrowej skóry, optymalnego stanu błon śluzowych czy prawidłowego metabolizmu żelaza. Wspiera także proces specjalizacji komórek oraz utrzymanie prawidłowej pracy systemu immunologicznego.

Witaminy z grupy B

B to ważna grupa witamin, w której należy wymienić:

  • tiaminę, czyli witaminę B1;
  • ryboflawinę – witaminę B2;
  • niacynę – witaminę B3, znaną też jako witamina PP;
  • kwas pantotenowy – witaminę B5;
  • witaminę B6;
  • biotynę, czyli witaminę B7;
  • kwas foliowy, czyli witaminę B9;
  • kobalaminę, czyli witaminę B12.

Wspomagają one m.in. funkcje psychologiczne i prawidłową pracę układu nerwowego, jak również przebieg procesów krwiotwórczych i optymalną odporność.

Witamina C

Witamina C wspiera prawidłową odporność organizmu, produkcję kolagenu, utrzymanie prawidłowego metabolizmu energetycznego, pracę układu nerwowego czy funkcji psychologicznych. Jest naturalnym antyoksydantem.

Witamina D

Witamina D może być syntetyzowana w postaci cholekalcyferolu w ludzkim organizmie pod wpływem działania promieni słonecznych. Wspiera ona proces wchłaniania się wapnia, prawidłową odporność, utrzymanie zdrowych zębów i kości, a także funkcjonowanie mięśni.

Witamina E

Jest nazywana witaminą piękna, ponieważ wspomaga ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym i zwalczanie wolnych rodników.

Witamina K

Ta witamina wspomaga proces koagulacji krwi, a w efekcie wspiera jej prawidłową krzepliwość. Ma to znaczenie m.in. dla sprawnego gojenia się ran.

W jakiej postaci spożywać witaminy?

Witaminy są potrzebne Twojemu organizmowi na co dzień – bez względu na porę roku. Dlatego warto stale zadbać o ich optymalną podaż. Kluczową kwestią jest utrzymanie zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. To pożywienie jest najważniejszym źródłem tych cennych składników odżywczych. Są jednak sytuacje, w których może być potrzebna ich dodatkowa suplementacja.

Przykładowo – osoby, które nie spożywają mięsa, mogą sięgać po preparaty z witaminą B12, ponieważ jej największe ilości znajdują się właśnie w tych produktach zwierzęcych. W okresie jesienno-zimowym wiele osób decyduje się na suplementację witaminy D3 – to okres z małą liczbą godzin słonecznych, co sprawia, że organizmowi jest ją trudniej syntetyzować.

Często stosowaną opcją jest też suplementowanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli tzw. ADEK – to preparaty takie jak te na stronie https://www.aptekarosa.pl/kategoria/1408-witaminy-adek.html. Zawierają one, zgodnie z nazwą kompleks witamin A, D, E i K. Zazwyczaj przyjmują postać kapsułek lub kropli, co zapewnia wysoką przyswajalność tych cennych substancji.

Należy przy tym pamiętać, że witaminowe suplementy diety nie są alternatywą dla zdrowego stylu życia i prawidłowo zbilansowanej diety. Warto więc w pierwszej kolejności dostarczać sobie tych cennych substancji wraz z pożywieniem, a dopiero potem stawiać na preparaty tego typu.

(materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%