Zamknij

Podpis elektroniczny w pracy zdalnej – sprawdź jak go uzyskać

20.30, 15.09.2022 .

 

Podpis elektroniczny – najważniejsze informacje

Obecnie wielu pracodawców daje pracownikom możliwość świadczenia pracy spoza biura, przynajmniej częściowo, czyli w modelu hybrydowym. Taki styl pracy stał się możliwy dzięki postępowi technologicznemu, ale do upowszechnienia go przyczyniła się także pandemia koronawirusa. Właściciele firm chętnie korzystają z licznych narzędzi usprawniających wykonywanie obowiązków w formie zdalnej, jednak czy w sytuacji, gdy pracownik znajduje się poza biurem, a potrzebny jest jego podpis, również można liczyć na odpowiednie rozwiązanie? Odpowiedź brzmi tak, a narzędziem szczególnie pomocnym w takich momentach jest podpis elektroniczny.

E-podpis to nowoczesny sposób na usprawnienie pracy, dzięki możliwości zatwierdzania dokumentów, niezależnie od aktualnego miejsca pobytu. Warto podkreślić, że na mocy unijnego rozporządzenia eIDAS, kwalifikowany podpis elektroniczny ma taką samą moc prawną, co własnoręczny i nie można go podważyć. Narzędzie to doceniają zarówno właściciele mniejszych, jak i większych przedsiębiorstw, stanowi ono spore usprawnienie w działalności wielu podmiotów. Można wykorzystać go m.in.
w podpisywaniu aktów dotyczących pracowników i zleceniobiorców, zawieraniu umów cywilno-prawnych czy przesyłaniu faktur elektronicznych. Jednym z dostępnych narzędzi na rynku jest całkowicie mobilny podpis zaprojektowany przez KIR – mSzafir. Usługa KIR jest pierwszym rozwiązaniem na polskim rynku pozwalającym na  podpisanie jednego dokumentu w pełni online.

Jak zdobyć podpis elektroniczny?

Wiele osób zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie zapewnia e-podpis, jednak problematyczną może być kwestia tego, jak zdobyć podpis elektroniczny. Na szczęście uzyskanie go nie wymaga szczególnych zabiegów – należy zakupić go u certyfikowanego dostawcy. Najczęściej w ramach zestawu otrzymuje się:


  • kartę kryptograficzną – z zapisanym certyfikatem kwalifikowanym,

  • czytnik kart – należy go podłączyć do komputera,

  • oprogramowanie – jego instalacja jest konieczna do korzystania z podpisu kwalifikowanego.

  •  

Warto zauważyć, że podpis mSzafir od KIR jest w pełni mobilny, co oznacza że do podpisywania dokumentów wystarczy dostęp do internetu. Nie trzeba podłączać karty i czytnika ani niczego instalować.

Wiedząc, jak zdobyć podpis elektroniczny, warto również zwrócić uwagę na szereg korzyści z tym związanych. Przede wszystkim korzystanie z podpisu kwalifikowanego usprawnia przepływ dokumentacji oraz kontrolowanie jej. Nie ma konieczności blokowania pewnych procesów w związku z tym, że pracownik np. przebywa w delegacji lub pracuje z domu. Kolejną bardzo ważną zaletą jest wpływ na wizerunek firmy – korzystanie z elektronicznych podpisów i dokumentów oznacza mniejsze zużycie papieru, a to z kolei powoduje, że firma odbierana jest jako nowoczesna i przyjazna środowisku. Jeżeli chodzi o kwalifikowany e-podpis należy jednak pamiętać, że odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz jakość zapewnić mogą wyłącznie sprawdzone podmioty, widniejące w Rejestrze dostawców usług zaufania, prowadzonym w ramach Narodowego Centrum Certyfikacji.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%