Zamknij

Węglowodany

12:09, 30.12.2021 | artykuł sponsorowany

Węglowodany to obok białek i tłuszczy główne składniki odżywcze dla organizmu. Węglowodany są podstawowym źródłem energii i potocznie nazywane są cukrami. Powstają podczas syntezy dwutlenku węgla i wody pod wpływem światła w procesie fotosyntezy. Cukry dzielimy na proste i złożone, ze względu na ich budowę. Węglowodany są niezbędnym składnikiem do funkcjonowania organizmu i warto pamiętać, że w klasycznej diecie procentowy rozkład dziennego spożycia węglowodanów wynosi od 45% do 65%.

Cukry proste

Cukry proste to nic innego jak pojedyncza cząsteczka sacharydu, do których zalicza się monosacharyd (glukoza, fruktoza) oraz disacharydy, takie jak sacharoza. Glukoza i fruktoza znajdują się w owocach, miodzie, sokach owocowych, dżemach oraz oczyszczonych produktach zbożowych. Jeśli chodzi o disacharydy, to występują one w burakach cukrowych, marchewce oraz ananasie, a także w piwowarstwie.

Węglowodany proste, dlatego, że zbudowane są tylko z jednej cząsteczki tłuszczu, nie rozpadają się w organizmie na mniejsze cząsteczki. W związku z tym są w całości przyswajane przez organizm. Efektem tego jest szybki i gwałtownie podnoszący się poziom energii, jednak efekt ten jest krótkotrwały. Po początkowej fazie nagłego przypływu energii następuje jej spadek. Cukry proste powinny stanowić ok. 10% dziennego zapotrzebowania na węglowodany.

Węglowodany złożone

Cukry złożone, jak sama nazwa wskazuje, składają się z cząsteczek połączonych łańcuchami. Zaliczamy do nich: skrobię, glikogen i celulozę. Znajdziemy je w pełnoziarnistych produktach takich jak: pieczywo żytnie, płatki owsiane, otręby, makaronie razowym, grubych kaszach, ryżu naturalnym, grochu, fasoli czy soczewicy oraz soi. Ich proces trawienia wygląda znacznie inaczej niż w cukrach prostych. Wielocząsteczki rozkładają się w organizmie na coraz mniejsze i stopniowo są aktywowane do krwi. Efektem tego jest powolne uwalnianie energii do organizmu. Dzięki temu dostarczamy energii na dłuższy czas. Węglowodany złożone powinny stanowić od 50% do 55% dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze.

Węglowodany a zdrowie

Przyjęty podział na cukry proste i złożone może negatywnie sugerować, że cukry proste są zbędne w naszej codziennej diecie. Rzeczywiście, duże ilości węglowodanów prostych mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie, jednak zalecane 10% dziennego spożycia w stosunku do wszystkich węglowodanów, jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nasza dieta w głównej mierze powinna składać się cukrów złożonych, jednak nie może zabraknąć również tych drugich.

Niedostateczna ilość węglowodanów powoduje, że nasz organizm nie ma wystarczającej ilości energii. W dodatku bez wystarczającej ilości glukozy we krwi może ucierpieć centralny układ nerwowy. Taki stan prowadzi do osłabienia zarówno psychicznego, jak i fizycznego całego organizmu.

Zbyt duża ilość węglowodanów może prowadzić do insulinooporności, która prowadzi do cukrzycy typu II. Dodatkowo wysoki poziom cukru, który spożywamy, przyczynia się do nadciśnienia tętniczego, wysokiego poziomu tłuszczu lub trójglicerydy we krwi.

Węglowodany w diecie

Dieta niskowęglowodanowa może być dobrym sprzymierzeńcem w zrzuceniu zbędnych kilogramów, jednak nie może trwać zbyt długo. Decydując się na taką dietę, warto skorzystać i wykupić catering dietetyczny Gdańsk, który odpowiednio dobierze składniki tak, aby nasz organizm mógł w pełni zdrowo funkcjonować. Warto zatem wybrać menu, które zagwarantuje bezpieczny udział poszczególnych składników odżywczych.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%