Zamknij

Dieta planetarna - na czym polega i jakie korzyści przynosi? Przykładowy jadłospis

11:27, 29.03.2022 | artykuł sponsorowany

Świadomość społeczna dotycząca dbałości o środowisko nieustannie się zwiększa. Jednak czynniki zbliżające ludzkość do katastrofy klimatycznej to nie tylko smog, spaliny i toksyczne odpady. Produkcja żywności również w dużym stopniu przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego. Coraz częściej w mediach poruszany jest temat diety planetarnej - czasem określanej też dietą klimatyczną. Na czym polega ten sposób odżywiania? Czy faktycznie może pozytywnie wpłynąć na stan naszej planety?

Na czym polega dieta planetarna?

Dieta planetarna ma korzystnie wpływać na zdrowie ludzkiego organizmu oraz stan środowiska naturalnego. Istnieją konkretnie określone założenia, które należy spełnić, aby móc określić się jako osobę stosującą się do zasad diety klimatycznej. Przede wszystkim ilość spożywanego w ciągu tygodnia czerwonego mięsa powinna zostać zmniejszona o połowę. W jadłospisie powinna pojawić się mniejsza ilość cukru i tłuszczów nasyconych. Z kolei zdecydowanie więcej należy spożywać orzechów, nasion i wszelkiego rodzaju produktów roślinnych. Mięso powinno zostać zastąpione przez rośliny strączkowe będące doskonałym źródłem białka.

Mówi się również o tym, że posiłki diety planetarnej należy przygotowywać z produktów sezonowych lokalnej produkcji, które nie są transportowane na duże odległości. 

Wpływ diety planetarnej na klimat.

Dieta planetarna opiera się przede wszystkim na produktach roślinnych. Założenia wskazują na to, że zmiany w rolnictwie miałyby objąć intensyfikację plonów, bardziej efektywne wykorzystanie terenów rolnych, a także zmniejszenie ilości stosowanych do produkcji żywności nawozów.

Dodatkowo tego rodzaju model żywieniowy mógłby zdecydowanie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Aktywiści klimatyczni mówią o tym, że każda osoba decydująca się na wprowadzenie tego sposobu żywienia w znaczącym stopniu przyczyni się do poprawy sytuacji klimatycznej.

Aspekty zdrowotne

Dieta, która obfituje w produkty pochodzenia roślinnego dostarcza wielu korzystnie wpływających na zdrowie substancji. Przykładowo, codzienne spożycie odpowiedniej ilości orzechów w znaczącym stopniu obniża ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo naczyniowego. Z kolei mniejsza ilość spożywanego czerwonego mięsa zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór złośliwy. Zastosowanie diety planetarnej na szeroką skalę może wspomóc ograniczenie konsumpcji w krajach uznawanych za wysoko rozwinięte.

Mogłoby to wpłynąć na zmniejszenie ilości osób otyłych. Jednocześnie możliwa byłaby skuteczniejsza walka z niedożywieniem. Tego rodzaju sposób odżywiania, wraz ze stosowaniem dostosowanych do potrzeb suplementów diety, dostępnych m.in na stronie Wapteka.pl, to skuteczna droga do poprawy jakości życia i wyeliminowania ryzyka wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych. 

Przykładowy jadłospis

Dieta planetarna jest niezwykle lekka. Przeczytaj na blogu Wapteka.pl jakie są założenia różnego rodzaju diet lekkostrawnych. Jakie posiłki można jeść na diecie klimatycznej? Z czego mógłby składać się przykładowy jadłospis na cały dzień? Doskonałym śniadaniem mogłaby być owsianka z sezonowymi owocami i orzechami włoskimi. Kaloryczność należy dopasować do swojego indywidualnego zapotrzebowania. Obiadem doskonale wpisującym się w zasadę jedzenia z dbałością o klimat może stanowić risotto z marchewką i soczewicą - dzięki roślinie strączkowej, nie ma konieczności jedzenia mięsa jako źródła białka. Kolację może stanowić pełnoziarnisty chleb z wędliną z kurczaka i świeżymi, sezonowymi warzywami. 

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%