Zamknij

Wskaźnik masy ciała — najważniejsze informacje

08:42, 29.04.2022 | artykuł sponsorowany

Kontrolowanie masy ciała jest bardzo ważne nie tylko u osób, które borykają się z nadwagą lub niedowagą, ale również u osób przebywających na różnego rodzaju dietach. O wskaźniku BMI słyszał każdy czy to w telewizji, prasie czy szkole. Jednak czy każdy z nas wie, co oznacza ten skrót? Jak obliczyć prawidłowo wskaźnik masy ciała? Jak zinterpretować wyniki i czy można im ufać? Na te pytania odpowiada poniższy artykuł.

Czym jest wskaźnik BMI?

BMI jest wskaźnikiem naszej masy ciała. Z niego możemy samodzielnie odczytać, czy waga mieści się w normie, albo czy mamy niedowagę, wychudzenie lub odwrotnie — nadwagę, czy otyłość. BMI to z angielskiego Body Mass Index. Opracowany został przez statystyka Adolfa Queteleta, który to zaobserwował, że wzrost i waga ciała są od siebie zależne. Dostrzegł, że masa ciała jest tym większa, im jesteśmy wyżsi. Wskaźnik ten jest prostym wzorem matematycznym, dzięki któremu możemy ocenić masę naszego ciała. Pamiętać należy, że ten wskaźnik został opracowany dla osób dorosłych, a dopiero później dostosowany został do cech nastolatków i dzieci. Korzystamy w ich przypadku z siatki centylowej. BMI potrzebne jest dla osób z grupy podwyższonego ryzyka na przykład osób narażonych na wystąpienie otyłości, miażdżycy, cukrzycy typu II, chorób układu sercowo-naczyniowego czy zawału serca. Pomocny jest również przy dostosowaniu jadłospisu i diety.

Jak obliczyć BMI?

Jak już było napisane wskaźnik BMI to proste równanie matematyczne. Jego wzór uwzględnia tylko dwie wartości wagę i wzrost. Należy jednak pamiętać, że niektóre internetowe kalkulatory wymagają podania również płci. Dzieje się tak, ponieważ BMI mężczyzny i BMI kobiety mogą się od siebie różnić, w szczególności u dzieci, dla których normy i parametry są inne.

Wzór BMI wygląda następująco: BMI=masa/wzrost^2

Pamiętajmy jednak o zastosowaniu odpowiednich jednostek. Wzrost zawsze podawany jest w metrach, to znaczy, zamiast wpisać 160 cm, wpisać należy 1,6 m. Dla masy zawsze stosujemy jednostkę kilogramów.

Wskaźnik BMI, a inne parametry ciała

Mimo że wskaźnik BMI uwzględnia tylko dwie wartości, na masę naszego ciała składa się wiele rzeczy takich jak:

mięśnie,

tłuszcz,

woda,

kości.

One również powinny być we właściwych proporcjach. Zaburzenia, w którejkolwiek z płaszczyzn może skutkować otyłością, zatrzymaniem wody w organizmie, niedostateczną masą mięśniową czy nadmiernymi kilogramami i odwodnieniem. BMI jednak nie uwzględnia tych parametrów.

 

Odczyt wyników BMI jest bardzo prosty, ponieważ opiera się na przedziałach stworzonych z liczb. Normą BMI są wyniki mieszczące się w przedziale 18,5-24,9. Wyniki mniejsze oznaczają stadia niedowagi, prowadzącej do wychudzenia, zaś większe — nadwagi, która możne skutkować otyłością III stopnia.

Czy BMI jest wiarygodne?

BMI nie uwzględnia wielu czynników, dlatego można mu dużo zarzucić. Jednym z głównych minusów jest jego niezmienność od powstania. Opracowanie go przez statystyka jeszcze mocniej podważa jego wiarygodność. Mięśnie, kości, woda i tłuszcz odgrywają dużą rolę w ocenie prawidłowej masy działa, dlatego nieuwzględnianie ich w obliczeniach wskaźnika BMI stanowi duży problem. Dlatego nie należy traktować wskaźnika BMI jako jedynego wyznacznika, na podstawie którego lekarz ustala leczenie otyłości czy dietetyk jadłospis diety. BMI może być jedynie pomocne przy kontrolowaniu prawidłowej masy ciała. Nie znaczy to jednak, że nie warto kontrolować co jakiś czas wskaźnika BMI. Mimo wszystko powinien być on zawsze w normie, a każde odchylenie, które nas niepokoi powinniśmy skonsultować z lekarzem specjalistą.

 

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%