Zamknij

Prowadzenie działalności gospodarczej - ile to tak naprawdę kosztuje?

14:19, 03.08.2018 | Artykuł sponsorowany

Jak zarejestrować działalność gospodarczą?

Chcąc założyć jednoosobową działalność gospodarczą należy złożyć niepodlegający opłacie odpowiedni dokument w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej. Formularz jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numerów REGON i NIP, zgłoszeniem do urzędu skarbowego i ZUS-u oraz oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania.

Od 2015 r. samo założenie działalności gospodarczej nie jest już obciążeniem dla portfela. W przeszłości przyszły płatnik VAT musiał liczyć się z dodatkowym kosztem 170 zł na poczet potwierdzenia rejestracji jako podatnik podatku VAT. Teraz jest to bezpłatne.

Podatki dla jednoosobowej działalności gospodarczej

Choć rejestracja firmy jest bezpłatna, to z chwilą założenia działalności jesteśmy zobowiązani do odprowadzania składek ZUS oraz opłacania podatków. Każda osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności jest zobowiązana do opłacania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Mowa tu o kosztach związanych z ubezpieczeniami: emerytalnym, rentowym, zdrowotnym i wypadkowym. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne.

Składki są obowiązkowe i należy je opłacać do 10 dnia każdego miesiąca lub do 15. jeśli zatrudniamy innych pracowników. Bez znaczenia jest, czy firma przynosi zyski czy też nie. Jeśli działalność nie jest zawieszona, składki muszą być regularnie opłacane.

Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą po raz pierwszy, przez 2 lata możemy płacić niższe składki ZUS. W 2018 r. wynoszą one 520,09 zł każdego miesiąca. Dokładne koszty związane m.in z ubezpieczeniami zdrowotnym i chorobowym można sprawdzić pod adresem https://kapitalni.org/pl/artykuly/koszt-prowadzenia-jednoosobowej-dzialalnosci-gospodarczej-przekonaj-sie-jak-zalozyc-i-ile-kosztuje-prowadzenie-wlasnej-firmy,73,265.

Składki ZUS idą w górę

Prawdziwy test z prowadzenia działalności gospodarczej czeka nas dopiero po 2 latach istnienia na rynku. Po upływie tego czasut przedsiębiorca ma obowiązek opłacania składek w pełnej wysokości. Jaki jest ich koszt? W 2018 roku wynoszą one 1232,18 zł. Ubezpieczenie zdrowotne pozostaje bez zmian, za to po 2 latach rośnie koszt pozostałych składek - emerytalnej, rentowej, chorobowej i wypadkowej. Rocznie na same składki przedsiębiorca musi wydać około 14 tys. zł. Dla działalności, która przynosi niskie przychody, takie obciążenie staje się dużym wyzwaniem.

Taniej od 31 marca 2018 r.

Osoby, które startują z biznesem po kwietniu 2018 r., nie muszą płacić składek na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Po tym czasie rozpoczyna się 2-letni okres, w którym początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z niższych składek za sprawą projektu Ministerstwa Rozwoju, tzw. Konstytucji dla Biznesu. Z kolei właściciele firm osiągający miesięczny przychód w wysokości mniejszej, niż 2,5-krotność minimalnego wynagrodzenia, zapłacą znacznie niższe składki na ubezpieczenia społeczne niż w ubiegłych latach.

Lokal, księgowość i inne koszty prowadzenia działalności

Prowadzenie działalności gospodarczej to także inne koszty, takie jak np. wynajęcie lokalu. Firma musi być zarejestrowana pod konkretnym adresem, dlatego można wykorzystać do tego własne mieszkanie lub wynajęte biuro, które bez wątpienia będzie generować kolejne koszta. Z uwagi na to, że podczas prowadzenia działalności w mieszkaniu może dochodzić do „konfliktu interesów”, należy bardzo dokładnie określić, które wydatki służą działalności, a które są prywatne. Dobrym pomysłem może okazać się wirtualne biuro. Nasza działalność będzie zarejestrowana, w dodatku będziemy mogli odbierać firmową korespondencję. Takie rozwiązanie wiąże się z kosztami minimum 100-200 zł miesięcznie.

Kolejne koszta prowadzenia działalności związane są z obsługą firmowej księgowości. W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej możemy rozliczać się całkowicie samodzielnie. Początkujący przedsiębiorcy mogą mieć z tym z pewnością problem, dlatego warto pomyśleć nad współpracą z doświadczonym biurem księgowym. Jeśli nasza firma nie zatrudnia pracowników, a księgowość ogranicza się do rozliczenia kilku faktur będą to koszty minimum 100 zł miesięcznie. Wraz z zapotrzebowaniem, zwiększającą się liczbą faktur i rozbudowanymi kosztami, opłaty za prowadzenie księgowości będą rosły proporcjonalnie.

Pozostałe wydatki przy prowadzeniu działalności powiązane są z rodzajem działalności, jaką dana firma wykonuje. Mogą to być koszty związane z opłacaniem podwykonawców, zakupem towaru, wynajmem magazynu czy wyposażeniem biura. Nie należy zapominać również o kosztach wynikających z zatrudnienia pracowników.

(Artykuł sponsorowany)
© czas.tygodnik.pl | Prawa zastrzeżone