Zamknij

Zaburzenia integracji sensoryczna - czym są i jak je leczyć?

06:41, 02.04.2019 | artykuł sponsorowany

Mózg dziecka bez przerwy musi odbierać i przetwarzać wiele informacji, które docierają do niego za pomocą zmysłów. Docierające informacje są odbierane, segregowane i przetwarzane na odpowiednią reakcję - nieprawidłowe działanie, któregoś z tych systemów lub któregoś ze zmysłów prowadzi do zaburzeń integracji sensorycznej (SI).

Zaburzenia te mogą mieć negatywny wpływ na wyniki w nauce, wykonywanie codziennych czynności czy też relacje z rówieśnikami. Dostrzeżenie problemu nie jest proste i wymaga dokładnej obserwacji dziecka przez rodziców oraz nauczycieli przedszkolnych. Czas jednak ma duże znaczenie, im później podejmie się leczenie w centrum integracji sensorycznej w Warszawie tym gorzej, ponieważ wraz z wiekiem spada plastyczność neuronalna a tym samym zdolność uczenia się.

Zajęcia sensoryczne dla dzieci

Pomocą dla najmłodszych z zaburzeniami integracji sensorycznej są specjalne zajęcia sensoryczne dla dzieci oraz terapię SI w Warszawie, które prowadzone są przez specjalistów. Cieszą się one obecnie ogromną popularnością wśród rodziców dzieci, co potwierdzają Nam pracownicy integracja sensoryczna Ursynów.  Ich gabinet pełen jest dzieci przez cały tydzień

Prowadzone w Warszawie terapie sensoryczne dla dzieci łączą w sobie elementy zabawy i ruchu, które wspólnie mają pobudzić zmysły oraz systemy sensoryczne dziecka do działania. W takich zajęciach często używa się trampolin, deskorolek, piłek, wałków - wszystko po to by dziecko z zaburzeniami SI dobrze się bawiło. Czym jednak są zaburzenia SI i kiedy należy rozważyć udanie się na terapię SI?

Zaburzenia SI - co to jest?

Dzieci mające zaburzenia przetwarzania sensorycznego nieprawidłowo odbierając docierające do nich bodźce sensoryczne. Mają, więc problemy z prawidłowym odbiorem dźwięków, zapachów, ruchów czy też bólu. Jak wskazuje nam specjalistka do spraw terapii integracji sensorycznej z Warszawy, takie osoby mogą mieć problem z:

  • nadwrażliwością odbierania danego bodźca - hałas, wrażliwość na dotyk,
  • małą wrażliwością i poszukiwaniem intensywnych doznań - potrzeba dotyku, problem z wyciszeniem,
  • innymi symptomami - lękliwość, brak wiary w siebie, utrudnione relacje z rówieśnikami.

Dysfunkcje integracji sensorycznej mogą występować u dzieci inteligentnych, które nie mają problemów z nauką, jak i u tych, które mają trudności z uczeniem się a także tych z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, nadpobudliwością a nawet porażeniem mózgowym. Każde zaburzenie może występować w kilku poziomach nasilenia objawów – od lekkiego (niegroźnego)  do znacznego (utrudniającego lub uniemożliwiającego normalne funkcjonowanie). Terapie prowadzone przez centrum integracji sensorycznej na Wilanowie graniczącym z Ursynowem. zakłada pomoc wszystkim typom dzieci. Dysfunkcje w przetwarzaniu sensoryczny mają ogromny wpływ na proces uczenia się dziecka, na jego zachowanie oraz rozwój społeczno-emocjonalny.

Jak powstają zaburzenia integracji sensorycznej?

Powodów występowania zaburzeń w integracji sensorycznej może być kilka. Wpływ na zaburzenia może mieć przebieg ciąży czy też porodu, niewłaściwy rozwój dziecka w pierwszych miesiącach życia, zbyt mała liczba wrażeń sensorycznych a także podłoże genetyczne.

Podobnie, jak wiele jest możliwych, wiele jest również objawów dysfunkcji sensorycznej. Pierwsze symptomy możemy zauważyć dokładnie obserwując zachowanie dziecka. Kiedy należy udać się do specjalisty po dokładną diagnozę? Gdy dziecko:

 

  • jest niespokojne i niestabilne emocjonalnie - szybki zmienia radość w płacz,
  • wiele prostych czynności wykonuje z trudem a przy tym niezdarnie,
  • jest nadruchliwe, nie jest w stanie spokojnie wysiedzieć w jednym miejscu,
  • trudno mu się skoncentrować,
  • niepewnie stawia kroki, często się przewraca a ruchy są mało skoordynowane,
  • nie ma dominującej jednej ręki
  • ma trudności z czytaniem i pisaniem większe niż inne dzieci w jego wieku
  • jest nerwowe, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża i złości,
  • ma problemy z samodzielnym myciem się (nie lubi ciepłej lub zimnej wody) oraz samodzielnym założeniem ubrania.
(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
© czas.tygodnik.pl | Prawa zastrzeżone